Saturday, August 11, 2007

Tips untuk "Trainer" - Siri 1

Jika anda seorang “trainer”, apakah impian anda setiap kali mengendalikan kursus?

Tentunya salah satu impian setiap “trainer” ialah mendapatkan penglibatan menyeluruh yang bertenaga dan penuh keghairahan (enthusiastic) dari semua peserta. Mengekalkan peserta dalam keadaan bertenaga (high energy) dapat dicapai dengan beberapa cara yang menjadi amalan dalam program NLP (Neuro-Linguistic Programming)

i. Gunakan kaedah pernafasan terkawal (controlled breathing). Berikan sedikit masa (take a break) untuk melakukan sedikit pernafasan untuk mengubah fisiologi bila tenaga diamati menurun. Minta peserta berdidi, regangkan diri, dan bernafas.

ii. Memainkan muzik yang merangsankan minda boleh dilakukan bersama.

iii. Rehatkan peserta dengan memberikan laluan keapada mereka untuk kebilik air dsbnya.

iv. Gunakan teknik menyauh (anchoring). Minta mereka bangun dan gunakan anchor yang telah dibuat sewaktu permulaan program. Bulatan kecemerlangan (Circle of Excellence) boleh digunakan diawal program.

v. Bangun dan berbaris serta membuat urutan kepala dan belakang diantara peserta adalah salah satu keadah yang amat berkesan untuk mengembalikan tenaga dan merelakskan peserta.

vi. Sentuhan fisiologi seperti “hugging”, senyuman, “high-five” diantara peserta boleh diselitkan untuk menyemarakkan tenaga.

vii. Bila menyampaikan “keyword” minta peserta sebut semula dan “re-affirm” antara satu sama lain. Selain itu kata seperti “Aha!”, “Saya tahu (I know it)” dll dengan penuh geraksaraf juga meningkatkan tahap tenaga peserta.


Selamat Mencuba dan Berjaya.

No comments: