Wednesday, August 1, 2007

Minda Sedar

Minda Sedar yang dikatakan sebanyak 10% dari keseluruhan minda mengawal segala perkara yang dibuat secara sedar. ianya adalah penapis atau "filter" semua pemikiran yang kemudiannya disampaikan kepada Minda Separa Sedar (Tidak Sedar).

Memori yang terdapat dalam Minda Sedar adalah memori jangka pendek. Ianya boleh diumpamakan seperti ROM (Read On Memory) sebuah komputer. Ianya berfungsi apabila kita dalam keadaan jaga atau sedar samalah seperti apabila komputer itu dipetik switch "ON".

Minda sedar terlibat dengan perkara logikal, rasional, analitikal. Kita akan menimbang sesuatu perkara samada ianya dapat diterima akal (logik), munasabah atau tidak iaitu rasional, dan menilai secara terperinci iaitu analitikal.

Minda Sedar juga menguasai daya keinginan atau "willpower" kita. Jika kita benar-benar mahukan sesuatu Minda ini akan memulakannya untuk satu jangkamasa yang pendek sahaja. Penyerasaian atau "conditioning" dilakukan dalam Minda Separa Sedar untuk menjadikan ianya sesuatu yang boleh bertahan lama atau kekal.

Perkara seperti lapar dan marah dikuasai oleh Minda Sedar. Orang yang lapar dan marah amat kerana berada pada tahap pusingan gelombang otak (brain wave) yang tinggi atau pada peringkat Beta (13-20 cps).

No comments: