Sunday, August 12, 2007

Tip Untuk "Trainer" - Siri 2

Adakah anda mempunyai masalah untuk mewujudkan "RAPPORT" yang mantap bila mengendalikan sesi program anda? Siri ini menerangkan dengan ringkas bagaimana anda boleh mewujudkan "rapport" yang baik.

"RAPPORT" adalah jalinan hubungan diantara "trainer" dengan pesertanya. Ianya merupakan sebahagian dari kaedah komunikasi. Rapport yang lemah boleh menyebabkan peserta hilang tumpuan dan minat kepada apa yang sedang dilakukan oleh "Trainer".

"Breathing" atau pernafasan adalah salah satu kaedah asas bagi anda mewujudkan "rapport". "Trainer" arahkan peserta untuk sama-sama melakukan senaman pernafasan dalam 2-3 pusingan. Ini menjadikan semua yang ada bernafas dengan selari dan mencetuskan aliran tenaga yang kuat serta satu keadaan "in-sync" secara tidak sedar.

Kaedah ini membuatkan semua peserta memberi perhatian dan fokus secara tidak langsung kepada "trainer" dan program yang sedang dijalankan.

Lakukan kaedah ini diawal program anda. Ianya satu pembina tenaga (energy builder) yang menyemarakkan tenaga dan perasaan yang selesa.

No comments: