Saturday, September 8, 2007

Kenapa NLP "Powerful"?

NLP sangat "powerful" (berkuasa, berkesan, impak tinggi) kerana ianya merupakan teknik-teknik pencontohan yang menerjah terus kepada minda separa sedar.

Jika sesuatu kecemerlangan yang terhasil kerana kekuatan minda dan mempunyai jejaknya yang boleh dicontohi maka ia adalah NLP. NLP adalah gabungan minda (neuro) dengan kaedah bahasa (linguistik) yang mempunyai tatacara atau susunan tertentu (programming).

Minda kita merupakan sebuah teater yang menayangkan pelbagai gambar. Gambaran atau bayangan yang terbentuk dalam minda akan dizahirkan secara fizikal melalui perlakuan kita. Jika kita dapat bayangkan sukses dengan amat kuat dan mantap dalam minda kita maka ianya akan diterjemahkan kepada sukses dialam nyata.

Napoleon Hill mengatakan, "Whatever the mind can conceive, and then believe, then it can be achieved". Tentunya ini mempamirkan corak-corak atau pattern tertentu yang boleh dihubungkait dan dimanfaatkan.

Dalam NLP banyak corak-corak telah dipelopori oleh pengkajinya. Antara corak-corak ini ialah untuk mengubah kelakuan, membina keyakinan, mencapai matlamat, memahami persepsi dan kedudukan diri dengan lebih mantap, menghilangkan fobia dan trauma, menambah daya sumber diri, menyelesaikan konflik dalaman diri, meningkatkan daya ingatan, kaedah komunikasi yang berkesan, penggunaan minda sedar dan minda separa sedar, dan banyak lagi.

Aplikasi NLP adalah amat luas yang boleh dimanfatkan oleh mereka yang terlibat dalam bidang komunikasi, pemasaran dan jualan, pengurusan, mengajar, kaunseling, latihan , dll.

MTM Consultants menganjurkan kursus "Pengamal NLP Asas Bersijil" selama 6 hari dibawah naungan National Federation of Neuro-Linguistic Programming (NFNLP,USA). Untuk keterangan lanjut sila hubungi Puan Seri Rohani 019-2097087 atau 03-55134588.

No comments: