Saturday, July 28, 2007

Teknik NLP Menyelesaikan Kemurungan

Baru-baru ini diSeremban kita telah berpeluang melihat penggunaan teknik NLP dalam sesi terapi menyelesaikan masalah kemurungan.

Seorang peserta telah membawa seorang sahabatnya yang mempunyai masalah kemurungan selama berbelas tahun. Dalam penerokaan singkat klien ini telah menceritakan latar belakang masa lalu yang mungkin menjadi punca kepada masalah kemurungannya. Ini menyebabkan dia sukar tidur. Kadangkala pula dia lebih tidur kerana terlalu murung.

Teknik utama yang digunakan dalam terapi ini ialah "Visual Squash". Ini kita tentukan dari penentuan "Outcome" kepada kunci utama "Apakah yang anda mahu?". Klien mahukan ketenangan.

Tekniknya ialah kita letakkan pola "murung" disatu bahagian dan pola "tenang" disatu bahagian. Kemudian kita mulakan proses.

Adalah amat unik sekali kerana semasa terapi 2 kali berlaku "letupan" dan terpaksa berhenti kerana cantuman tidak dapat berlaku. Klien mengalami kepala yang "berpinar" (kalibrasi dengan berpeluh didahi dan kerutan wajah).

Klien dapat menyempurnakan pada kali ketiga. "Future pacing dilakukan selepas itu dengan "hypnotic programming".

Klien memberitahu dia berasa lega selepas itu.

Pada anda yang telah mempelajari teknik Visual Squash dalam NLP ianya menjadi sebahagian dari "arsenal" atau alat anda untuk membantu ahli keluarga atau mereka yang memerlukannya.

Selamat mencuba.

No comments: